Dokumenty zapisu kandydata do Szkoły Podstawowej nr 9 STO
Mała motoryka – sprawne ręce
Rozwój umiejętności zwanych małą motoryką pomoże dziecku wykształcić zdolności takie jak: zapinanie, zawiązywanie sznurówek, które wiecznie się rozwiązują, ale przede wszystkim tak bardzo potrzebne w szkole i w domu – pisanie czy cięcie nożyczkami.
I jeszcze jedno – dzieci najlepiej bawią się w towarzystwie swojego rodzica…
Życzę udanej zabawy!
Monika Czajka, psycholog szkolny
Dojrzałość szkolna
Mamo! Tato!
Niedługo zostanę uczniem! Już nie mogę się doczekać! Sporo potrafię, ale wiele jeszcze muszę się nauczyć; pomóżcie mi, proszę, w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.
Bawcie się ze mną, świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania:
- Szukajmy wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę, rozpoznawajmy głosy z otoczenia
- Wyszukujmy szczegóły, którymi różnią się obrazki
- Wskazujmy identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych
- Kolorujmy razem według kodu lub dorysowujmy w kratkach brakującą połowę obrazka, rozwiązujmy labirynty
- Układajmy puzzle
Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu:” nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony:
- Wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków
- Rysujmy według instrukcji słownej
- W czasie porządkowania pokoju poproście, bym położył misia na górnej półce, a kiedy będę nakrywał do stołu sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie
- Gdy będę miał kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskaczcie ze mną chwilę, a potem razem poszukajmy serca; gdy już ustalę po której bije, zaznaczmy tę stronę np. zakładając frotkę
- Bawcie się ze mną w poszukiwaczy, ukryjcie coś, co mam odnaleźć, a potem dawajcie mi wskazówki – „dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”
Bardzo chcę nauczyć się pisać, a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności:
- Zwracajcie uwagę na to jak trzymam kredki i ołówek; powinienem posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym
- Inspirujcie mnie do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowanie palcami, nawlekanie koralików; przekładanie sznurków przez dziurki; lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, rysowania; tworzenia wycinanek i wydzieranek; kalkowania, stemplowania
Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań:
- Nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie, co moim zdaniem, powinienem zrobić w danej sytuacji
- Jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, ułóżmy listę zakupów, wybierzmy się do sklepu, a potem razem przygotujmy obiad; bardzo chętnie pomogę
- Zadawajcie mi zagadki – mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was; w czasie spaceru możemy bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”; jeśli powiesz mi, że ”…ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku”- będę wiedział, że to ławka; potem ja zadam Wam zagadkę i zobaczę, czy sobie poradzicie z rozwiązaniem
- Grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów poproście, żebym zamknął oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka a ja zgadnę co to
Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole:
- Rozmawiajcie ze mną codziennie, pytajcie o moje uczucia, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu; zachęcajcie do opowiadania
- Słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia
- Korygujcie moje błędy
- Codziennie mi czytajcie
Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie:
- Grajcie ze mną w gry planszowe typu „Chińczyk’; ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na moje zachowanie; w przypadku porażki pozostawcie mi czas na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię; pokażcie mi, w jaki sposób Wy radzicie sobie z niepowodzeniem; przegrywając, nazywajcie uczucia: „Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluję Ci wygranej”, „może następnym razem pójdzie mi lepiej”, „szkoda, że nie wygrałem, ale i tak się dobrze bawiłem”
- Nauczcie mnie technik „samouspakajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry: „najważniejsze, że się starasz; nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”
- Powierzajcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę moich możliwości, np. podlewanie kwiatów, nakrywanie do stołu; każde wykonane zadanie nagradzajcie pochwałą
- Jeśli jestem znudzony, rozdrażniony lub zmęczony, przerwijmy pracę; chwalcie mnie za to, co już udało mi się osiągnąć; ustalmy, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujmy pacę zgodnie z ustaleniami
Zwróćcie uwagę czy:
- Chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych
- Potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach
- Jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć)
- Potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety
- Dobrze widzę i słyszę
- Męczę się szybciej niż moi rówieśnicy
- Prawidłowo wymieniam wszystkie głoski
Wasz przyszły wzorowy uczeń